2022 рік
Звіт
про діяльність
Комунальної установи
«Центр професійного розвитку педагогічних працівників»
Городнянської міської ради Чернігівської області
протягом 2022 року
Комунальна установа «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Городнянської міської ради Чернігівської області як юридична особа комунальної форми власності протягом 2022 року здійснювала свою повноцінну діяльність, метою якого є сприяння професійному розвитку педагогічних працівників закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої освіти шляхом консультативної та інформаційної діяльності відповідно до суспільних потреб, зумовлених розвитком української держави.
Центр провадив діяльність з урахуванням принципів, визначених статтею 6 Закону України «Про освіту», зокрема, людиноцентризм, науковий характер освіти, академічна доброчесність та академічна свобода, гуманізм, демократизм, сприяння навчанню впродовж життя.
Згідно з Положенням про центри професійного розвитку педагогічних працівників основним завданням центру є сприяння професійному розвитку педагогічних працівників, їх психологічна підтримка та консультування. Центр відповідно до покладених на нього завдань має:
1) узагальнювати та поширювати інформацію з питань професійного розвитку педагогічних працівників;
2) координувати діяльність професійних спільнот педагогічних працівників;
3) формувати та оприлюднювати на власному веб-сайті бази даних програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників, інші джерела інформації (веб-ресурси), необхідні для професійного розвитку педагогічних працівників;
4) забезпечувати надання психологічної підтримки педагогічним працівникам;
5) організовувати та проводить консультування педагогічних працівників, зокрема з питань:
планування та визначення траєкторії їх професійного розвитку;
проведення супервізії;
розроблення документів закладу освіти;
особливостей організації освітнього процесу за різними формами здобуття освіти, у тому числі з використанням технологій дистанційного навчання;
впровадження компетентнісного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, інклюзивного підходів до навчання здобувачів освіти і нових освітніх технологій.
Протягом 2022 року Центр здійснював свою діяльність відповідно до Статуту ЦПРПП Городнянської міської ради, затвердженим рішенням двадцять четвертої (42) сесії Городнянської міської ради сьомого скликання від 06.08.2020 року, Стратегії розвитку ЦПРПП Городнянської міської ради на 2022-2026рр., затвердженої рішенням дев’ятої сесії Городнянської міської ради восьмого скликання від 26.10.2021 року, річного плану роботи Центру на 2022 рік, затвердженого наказом директора Центру від 18.01.2022 року № 02, щомісячних планів-заходів та згідно із законодавчими нормами.
Повністю висвітлює діяльність Центру, поширює інформацію щодо нововведень в законодавстві та іншу цікаву та корисну інформацію для педагогічних працівників сторінка fb Центру https://www.facebook.com/profile.php?id=100069624828852
яка налічує 250 підписників. Матеріал публікується фахівцями Центру своєчасно.
Для того, щоб формувати, оприлюднювати бази даних програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників, інші джерела інформації, необхідні для професійного розвитку педпрацівників, висвітлювати новини в освітній сфері створено окрему рубрику на сайті відділу освіти Городнянської міської ради – ЦПРПП. Розроблено тематичні сторінки «Публічна інформація», «Освітній хаб», «Професійний розвиток педагогічних працівників», «Корисні посилання», «Консультування», «Національно-патріотичне виховання», «Робота з обдарованою молоддю», «Професійні спільноти педагогічних працівників», «Психологічна підтримка», «Співпраця». Кожен педагогічний працівник може замовити консультацію онлайн за посиланням у будь-який зручний для нього спосіб. На разі триває удосконалення структури сайту та наповнення інформацією. На жаль, через брак коштів Центр на може мати та утримувати власний сайт, а також відсутній фахівець, який би відповідав за ведення сайту. Тому оформлення рубрик триває із затримкою.
Планування діяльності професійних спільнот, заходів з неформальної освіти для педагогів закладів освіти Городнянської міської ради та Тупичівської сільської ради здійснювалось працівниками Центру на діагностичній основі за допомогою анкет, створених з використанням Google форм розміщених на Google диску консультанткою Козак Ю.В. Протягом вересня було проведено опитування педагогічних працівників закладів освіти (267 осіб), метою якого було врахування запитів та потреб педагогічних працівників закладів освіти для планування своєї діяльності та організації роботи професійних педагогічних спільнот.
Протягом 2022 року продовжено оформлення відповідної документації, зокрема на всіх педагогічних працівників заведено індивідуальні картки, у яких зазначені загальні дані (освіта, стаж, курси, атестація, нагороди та інше), а також траєкторію професійного розвитку на 5 років. Консультанти заповнили інформацію про участь, навчання, здобутки педагогів протягом навчального року відповідно до своїх напрямів діяльності.
Одним із основних завдань Центру є координація діяльність професійних спільнот педагогічних працівників. Наказом по установі від 26 листопада 2020 року №10 «Про організацію роботи з професійними спільнотами педагогічних працівників» затверджено Положення про професійні спільноти педагогічних працівників закладів освіти, створено такі професійні спільноти педагогічних працівників:
- директорів закладів освіти;
- заступників директорів закладів освіти;
- практичних психологів та соціальних педагогів;
- педагогів-організаторів та керівників гуртків закладів освіти;
- учителів української мови та літератури, зарубіжної літератури, російської мови;
- учителів іноземної мови;
- учителів суспільствознавчого циклу (історії, правознавства, громадянської освіти);
- учителів математики;
- учителів інформатики;
- учителів фізики та астрономії;
- учителів природничого циклу (біології, географії, хімії, природознавства);
- учителів фізичної культури, основ здоров’я, предмету «Захист України»;
- учителів трудового навчання та технологій;
- учителів художньо-естетичного циклу (музичного, образотворчого мистецтв, мистецтва);
- учителів початкових класів;
- вихователів закладів загальної середньої освіти;
- асистентів учителів та вихователів;
- педагогічних працівників закладів дошкільної освіти;
- педагогічних працівників позашкільної освіти.
Кожна спільнота працювала відповідно до затвердженого плану роботи. Організовували та координували діяльність професійних спільнот відповідно до своїх напрямів роботи консультанти ЦПРПП Городнянської міської ради. На засіданнях розглядалися питання впровадження нового Державного стандарту, компетентнісного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, інклюзивного підходів до навчання здобувачів освіти і нових освітніх технологій та інше.
У межах консультативно-методичного супроводу протягом 2022 року фахівцями Центру проведено 34 вебінари та семінари для профспільнот. Зокрема Дяговець С.В. підготувала 7 презентацій-виступів, Аношенко Ю.А. – 14, Козак Ю.В. – 14, Потапенко Д.Ш. – 11. Тематику засідань з відповідними фотографіями висвітлено на сторінці Центру у fb.
Однією з основних функцій Центру – є організація та проведення консультування педагогічних працівників.
Протягом 2022 року Центром здійснювалося постійне
консультування педагогів з питань професійного розвитку, зокрема щодо:
підвищення кваліфікації;
застосування в освітньому процесі новітніх цифрових технологій;
організації дистанційного навчання;
запровадження нового освітнього стандарту для 5-9 класів;
організації педагогічного наставництва та інтернатури;
ведення класних журналів;
кібербезпеки, медіакомпетентності та цифрової грамотності педагогів;
попередження булінгу,
проєктування розвитку та психолого-педагогічного супроводу обдарованої особистості;
організації електронного обліку підвищення кваліфікації педагогічних
працівників шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти;
гармонізації психологічного здоров’я учасників освітнього процесу в умовах дистанційного навчання;
організації та проведення Всеукраїнської військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»);
формувального оцінювання;
самоаналізу педагогічними працівниками;
базового компонента дошкільної освіти;
мотивації школярів до навчання, враховуючи їхні психологічні особливості;
академічної доброчесності;
діловодства;
розбудова внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
підвищення кваліфікації та атестації педагогічних працівників та інше.
Активно та систематично здійснюються індивідуальні, групові консультації очно, телефоном, онлайн. Згідно із записами в журналах обліку індивідуальних консультацій за 2022 рік надано 82 консультації директором Дяговець С.В., 165 – консультанткою Аношенко Ю.А., 129 – Козак Ю.В., 84 – Потапенко Д.Ш. Загалом – 460 консультацій (зареєстровані). У режимі 24/7 відбувається взаємодія директора, консультантів Центру з педагогами, директорами закладів освіти Городнянської міської ради та Тупичівської сільської ради у вайбер-групах.
Одним із напрямів роботи працівників Центру є консультування педагогів закладів освіти щодо участі у всеукраїнських, обласних, фахових конкурсах, проєктах, ґрантах.
Одним із завдань педагогічних працівників Центру є створення каталогів нормативно-правової бази освітнього процесу, сучасних науково-методичних матеріалів, фондів довідкової методичної, психолого-педагогічної, наукової, науково-популярної та іншої літератури з інноваційної діяльності.
Директоркою Дяговець С.В. створено та направлено директорам закладів загальної середньої освіти «Нормативний путівник на 2022/2023 навчальний рік», в якому зазначено всі чинні нормативні документи щодо організації освітнього процесу на 2022-2023 н. р. Консультантами створена нормативна база для кожної професійної спільноти освітян, відповідно до напрямів діяльності.
Із метою ефективності управління науково-методичною роботою продовжила свою діяльність Методична рада ЦПРПП Городнянської міської ради – консультативний орган громадського управління методичним забезпеченням освітнього процесу у закладах освіти Городнянської міської ради. До складу ради входять консультанти Центру, досвідчені, творчі педагоги закладів освіти громади. Головою є директор Центру Дяговець С.В., яка координує та організовує засідання ради.
Протягом 2022 року відбулося 3(три) засідання методичної ради ЦПРПП Городнянської міської ради, на яких, окрім питань у сфері освіти, було ухвалено та рекомендовано до друку такі методичні доробки педагогічних працівників:
- «Корекційно-розвиткова робота з дітьми аутистами за програмою «Розквіт»». Автор Семко В.Г., практичний психолог Городнянського ясла-садка № 4. (22.02.2022, протокол №1)
- «Корекційно-розвивальна робота з дітьми із затримкою психічного розвитку». Автор Семко В.Г., практичний психолог Городнянського ясла-садка № 4. (22.02.2022, протокол №1)
- «Формування безпечного освітнього середовища в класних колективах закладу освіти в умовах Нової української школи. З досвіду роботи психологічної служби Городнянського ліцею №2». Автори Панасевич С.В., практичний психолог Городнянського ліцею № 2, Лавренко Т.В., соціальний педагог Городнянського ліцею №2. (22.02.2022,протокол №1)
- «Формування сприятливого психологічного середовища в педагогічному колективі в умовах реформування освіти. Практичний аспект. З досвіду психологічної служби». Автори Панасевич С.В., практичний психолог Городнянського ліцею № 2, Лавренко Т.В., соціальний педагог Городнянського ліцею №2. (22.02.2022, протокол №1)
- «Казки-зв’язки для автоматизації звуків у дітей з використанням мнемотехніки» Автор Боженко Ж.А., учитель-логопед Городнянського ясла-садка №4 (05.12.2022, протокол №3)
- «Пори року (мнемодоріжки)» Автор Боженко Ж.А., учитель-логопед Городнянського ясла-садка №4 (05.12.2022, протокол №3)
- «Інтерактивні форми роботи з педагогами як засіб активізації їх творчого потенціалу, зростання професійної майстерності». Автор Клименок Т.В., вихователь-методист Городнянського ясла-садка №4 (05.12.2022, протокол №3).
Також ухвалено такі програми ЦДЮТ Городнянської міської ради:
«Сходинки до англійської» (3р.н.);
«Шаховий» (3р.н.),
«Вокальний ансамбль» (3р.н.).
Серед основних завдань Центру провідну роль займає узагальнення та
поширення інформації з питань професійного розвитку педагогічних
працівників, формування та оприлюднення на власному веб-сайті бази даних
програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників, інших джерел
інформації (веб-ресурси), необхідних для професійного розвитку педагогічних
працівників.
Із цією метою Центром протягом 2022 року здійснювалася популяризація різноманітних суб’єктів надання послуг з підвищення кваліфікації, забезпечувалось інформування закладів освіти, щодо можливості здійснити курсову перепідготовку педагогічними працівниками на базі ЧОІППО імені К.Д.Ушинського та інших суб’єктів, здійснювалося систематичне анонсування актуальних освітянських подій.
На сайті Центру створено базу даних суб’єктів підвищення кваліфікації та
базу даних електронних цифрових ресурсів і платформ, корисних для роботи
педагогічних працівників, підвищення їх кваліфікації.
Директор та консультанти Центру протягом року через fb-сторінку, мережеві спільноти, електронну пошту та viber-групи постійно інформували та консультували педагогічних працівників закладів освіти щодо програм підвищення кваліфікації, інших джерел інформації (web-ресурсів), необхідних для професійного розвитку.
Окрім того, Центр організовував протягом 2022 року індивідуальні та групові консультації-навчання, тренінги з врученням сертифікатів підвищення кваліфікації педагогічних працівників відповідно до видів економічної діяльності (КВЕД 85-59, 85-60) за програмами, розробленими минулого року:
- «STEM-освіта: перші кроки до успіху» (Укладач Козак Ю.В.);
- «Zoom – як головний засіб спілкування в епоху пандемії» (Укладач Потапенко Д.Ш.)
- «Основи логопедичних знань» (Укладач Потапенко Д.Ш.).
А також розроблено нові програми для організації навчання:
- «Формування мовно-комунікативної компетентності педагога» (Укладач Дяговець С.В.);
- «Здоров’язбережувальна компетентність педагога» (Укладач Аношенко Ю.А.)
Навчання відповідно до програми «Zoom – як головний засіб спілкування в епоху пандемії» було організовано 6 вересня 2022 року. Навчання пройшли та отримали сертифікати 4 педагогічні працівники.
Навчання відповідно до програми «STEM-освіта: перші кроки до успіху» було організовано 22 вересня 2022 року. Навчання пройшли та отримали сертифікати 13 педагогічних працівників.
Навчальний тренінг «Основи логопедичних знань» відбувся 25 жовтня 2022 року. Навчання пройшли та отримали сертифікати 17 педагогічних працівників.
Навчальний практикум «Здоров’язбережувальна компетентність педагога» організовано 9, 18 серпня 2022 року. Навчання пройшли та отримали сертифікати 31 педагогічний працівник.
Тренінгове заняття «Формування мовно-комунікативної компетентності педагога» проведено 10 серпня 2022 року. Навчання пройшли та отримали сертифікати 10 педагогічних працівників.
Було організовано також індивідуально-групові консультації-навчання для педагогічних працівників Городнянської та Тупичівської ОТГ. А саме: «Використання сервісів та платформ під час дистанційного навчання» (01-04 лютого, 10-14 жовтня, 01-04 листопада, 19-23 грудня 2022 року);
- «Створення презентацій у PowerPoint» (01-08 серпня 2022 року);
- «Google Форми як допоміжний інструмент у роботі педагога» (01-08 серпня 2022 року);
- «Розбудова внутрішньої системи забезпечення якості освіти», «Організація роботи з обдарованою учнівською молоддю», «Педагогічка партнерства» (01-04 лютого, 29-31 серпня 2022 року);
- «Завершення І семестру, заповнення класних журналів» (26-28 грудня 2022 року);
- «Визначення траєкторії професійного розвитку педагогічних працівників» (28-30 листопада, 14-16 грудня 2022 року).
Доречним та актуальним був освітній хаб для керівників ЗЗСО «Організований початок навчального року в умовах воєнного стану» 11 серпня 2022 року та методичний практикум для заступників директорів ЗЗСО «»Починаємо новий навчальний рік в умовах воєнного стану» 15 серпня 2022 року.
Проведено методичний діалог «Позашкільна освіта: виклики сьогодення» для педагогічних працівників закладів позашкільної освіти 08 вересня 2022 року, методичний діалог «Співпраця вчителя та асистента вчителя в умовах інклюзивного навчання» для асистентів вчителів початкових класів 09 грудня 2022 року.
На жаль, культурно-масова робота з педагогічними працівниками в 2022 році зазнала змін. Заходи, які планувалися до 8 березня, брейн-ринг серед працівників, що атестувалися, квест до Дня працівника освіти, Новорічний батл довелося скасувати.
Відділом освіти Городнянської міської ради на ЦПРПП Городнянської міської ради покладено обов’язки щодо координації та організації роботи з обдарованою учнівською молоддю. Даний напрям включає в себе планування, організацію, проведення, підбиття підсумків олімпіад, конкурсів, змагань та інших видів. Окрім того – підготовка проєктів наказів по відділу освіти Городнянської міської ради. Загалом протягом 2022 року працівниками Центру подано 17 наказів як організаційних так і аналітичних.
18 січня 2022 року відбувся І етап Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт Малої академії наук України. На ІІ етапі було представлено 3 науково-дослідницькі роботи, дві з яких відзначена дипломами ІІ ступеня. Методичний супровід участі, оцінювання робіт учнів на І етапі, координацію участі в ІІ етапі здійснювали фахівці Центру. (Відповідальна Аношенко Ю.А.).
Результат участі учнів у ІІІ (обласному) етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад із навчальних предметів у 2021-2022 н.р. не може не тішити, адже команда здобула V місце серед 23 громад Чернігівської області. Здобуто 18 дипломів: І ступеня – 2, ІІ ступеня 8, ІІІ ступеня – 8.
У 2022-2023 н.р. Всеукраїнські учнівські олімпіади із навчальних предметів не проводилися в зв’язку з навчанням онлайн та забороною збирати учнів ( 40-кілометрова зона від кордону).
У квітні-травні 2022 року було сплановано проведення І (міського) етапу Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»).
На жаль, проведення скасовано.
Також відмінено й спортивні заходи. Провели тільки змагання Першості з легкоатлетичного триборства серед здобувачів ЗЗСО 12 лютого 2022 року. (Відповідальна Аношенко Ю.А.).
Протягом року директор, консультанти Центру здійснювали самоосвітню діяльність в напрямку опрацювання нормативно-правових документів в галузі освіти. Зокрема, опрацьовували:
- Закон України «Про освіту»;
- Закон України «Про повну загальну середню освіту;
- Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року;
- Національний стандарт ДСТУ 4163:2020 Державна уніфікована система документації;
- Концепцію реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «нова українська школа» на період до 2029 року;
- Концепцію розвитку педагогічної освіти;
- Концепцію розвитку інклюзивного навчання;
- Базовий компонент дошкільної освіти (державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція;
- Державний стандарт початкової загальної освіти;
- Державний стандарт базової середньої освіти 5-9 класи нової української школи;
- Постанову головного державного санітарного лікаря України про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв'язку поширенням коронавірусної хвороби (covid-19))»;
- Положення про центр професійного розвитку педагогічних працівників;
- Положення про проведення супервізії провадження концепції нова українська школа;
- Положення про сертифікацію педагогічних працівників;
- Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти;
- Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»;
- Професійний стандарт «Практичний психолог закладу освіти»;
- Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти»;
- Професійний стандарт «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти»;
- Професійний стандарт «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти»;
- порядок організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти;
- порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників;
- порядок проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти;
- Типові освітні програми закладів загальної середньої освіти;
- Освітні програми для закладів освіти, що здійснюють експериментальну роботу всеукраїнського рівня;
- Типову освітню програму закладу позашкільної освіти;
- методичні рекомендації про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році;
- методичні рекомендації щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році;
- методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти;
- методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році;
- інформаційні матеріали про деякі питання організації виховного процесу у 2022/2023 навчальному році;
- аналітичні матеріали про діяльність психологічної служби, забезпечення закладів освіти практичними психологами і соціальними педагогами та рекомендації щодо пріоритетних напрямів психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу учасників освітнього процесу у 2022/2023 навчальному році тощо.
Окрім того, пройшли підвищення кваліфікації з різних напрямів та у різних суб’єктів, отримавши відповідні сертифікати.
Отже, підбиваючи підсумки діяльності Центру протягом 2022 р., хочеться зазначити про інтенсивну, продуктивну та значиму роботу працівників Центру, яка побудована відповідно до плану роботи на 2022 рік зі змінами та доповненнями, що вносилися у зв’язку з війною в Україні. Проведення всіх заходів висвітлено на сторінці Центру у fb зі світлинами та відповідними дописами. Від 2023 року свою діяльність Центр плануватиме згідно зі Стратегією розвитку на 2022-2026 рр., відповідно до запитів та пропозицій педагогічних працівників закладів освіти Городнянської міської ради та наказів, листів, розпоряджень Міністерства освіти та науки України, Городнянської міської ради, відділу освіти Городнянської міської ради та інших органів управління у сфері освіти.